"Replica" suit, Martin Margiela

  • Martin Margiela

  • Ready-to-wear, autumn-winter 1994-95
  • Black woollen twill with fine white stripes. Brown horn buttons. Grey-green cotton twill lining and ivory taffeta with fine black stripes. Elasticated waistband. Black cotton canvas. Black painted metal.
  • GAL2020.2.22
  • Acquisition, Vogue Paris Foundation 2019; former Vicky Roditis collection
  • Inscription concerning the model in printed canvas, inside neckline middle back, black on white: " REPRODUCTION OF A SERIES / OF ANCIENT CLOTHING - / *Two-piece suit, Belgium / 1940's (respected in its / original proportions). / [translation in English] "
  • Palais Galliera, musée de la Mode de la Ville de Paris

Pour la collection automne-hiver 1994-95, Martin Margiela a choisi de séparer sa collection en cinq groupes, dont il mélange les éléments pour composer ses tenues.

Le « Groupe II » matérialise l’habitude prise dès le début par Martin Margiela de proposer des répliques d’habits anciens. On peut citer le jabot inspiré d’un exemple du XVIIIe siècle pour le printemps-été 1989, le tablier de garçon de café du printemps-été 1991 ou encore la chemise de nuit du printemps-été 1993…  « J’aime les vêtements que je n’ai pas inventés »,— confie Margiela en 1993, allant jusqu’à reproduire exactement les proportions ou les disproportions du vêtement choisi. Ce tailleur jupe (le premier de sa carrière) d’origine belge et daté de la fin des années 1940 fait de ce groupe.

La griffe vierge qui sigle toutes ses collections n’apparaîtra pourtant jamais sur ce type de modèle. Elle est remplacée par une large étiquette carrée en coton imprimé qui détaille la nature de la pièce, son origine et sa période. Sur les vêtements non doublés, les piqûres de cette griffe transparaissent au dos. La ligne « Replica » de la Maison Martin Margiela, qui réunit des vêtements anciens reproduits à l’identique, est ainsi officiellement lancée.For the autumn-winter 1994-95 collection, Martin Margiela chose to divide his collection into five groups, whose elements he mixes to compose his outfits.

The "Group II" is the materialization of Martin Margiela's habit of offering replicas of old clothes. We can mention the jabot inspired by an 18th century example for spring-summer 1989, the waiter's apron for spring-summer 1991 or the nightdress for spring-summer 1993...". I like clothes that I haven't invented," confides Margiela in 1993, going so far as to reproduce exactly the proportions or disproportions of the chosen garment. This skirt suit (the first of her career) of Belgian origin and dating from the late 1940s makes this group.

However, the virgin label that stands for all his collections will never appear on this type of model. It is replaced by a large square printed cotton label detailing the nature of the piece, its origin and its period. On unlined garments, the stitching of this label is visible on the back. The "Replica" line from the Maison Martin Margiela, which brings together identical reproductions of old clothes, is officially launched.

Notice's author : Alexandre Samson